Maria Gretzer cliniken

Här är lite klipp på mig och Imola från dagens clinik. Det var jättekul och givande, hon pratade mycket om vikten med en avspänd häst och en buren hand. Hon poängterade att dagens hästar ofta är lite nerviga och ganska välutvecklade och att vi inte längre måste sparka på så mycket för att sätta "spänning" i hästen utan vikten ska läggas vid att få hästen avspänd så att den sedan kan hoppa på ett korrekt sätt med ryggen osv. Vad hon också sa som jag tyckte va bra var hur hästen öron "spelar" att en hopphästs öron bör både vinklas lite utåt åt sidorna vilket betyder att hästen lyssnar på ryttaren men även att öronen är framåt då hopphästen alltid måste veta vad som kommer framför den. Bra feedback fick vi också, till mig sa hon att jag skulle tänka på att inte bli så lätt i min lätta sits utan komma lite närmare hästen så hon inte hoppar iväg mig över hindrena, hon tjatade även lite på mig om att jag hade för långa tiyglar, ska jobba på det så blir nog styrningen lite bättre också!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback